söndag, februari 24, 2008

Ormtårta

Är det inte meningen att man ska vara utvilad på söndagkväll? Jag känner mig helt slut just nu så denna helg var inte särskilt utvilande. Trots att det nog har varit ungefär hälften slit och hälften slappande.

Fredagkväll var som vanligt vigd åt tv-soffan, Daniel da Silva och Let's dance. Tjoff så va den dagen slut. Lördagen gick åt till att städa, diska, baka, handla vilket kanske inte låter som om det skulle ta hela dagen men lägg till en liten Elliot så blir tiden knapp. Då ska man klämma in blöjbyten, lunchlagande, tupplurer och lite bus och lek. Tjoff så var den dagen slut.

Kvällen började däremot när vi hade lagt busungen. Modern och fadern i familjen tog sig äntligen i kragen och ordnade en helkväll för sig själva. Mormor kom strax före kl 18 för att agera barnvakt. Kl 19 hade vi bokat bord på den mysiga thairestaurangen Tom Yam. Där avnjöt vi faktiskt en trerätters middag. Jag förstår ännu inte vart all mat fick plats men ner gick det och gott var det. Det kändes overkligt på något vis att sitta där och äta i lugn och ro när klockan var över 19. Då brukar vi ju alltid vara hemma eller åtminstone ha Elliot med oss. Hur som helst var det skönt att få sitta där och prata och umgås bara vi två. Utan en liten spelevink som pockar på uppmärksamhet.

När maten var slut på tallriken och notan betald, gick vi över vägen till Filmstaden för att sjunka ner i biosalongens mörker och se filmen Jumper. Helt okej underhållning för ett par timmar. Dock måste jag komma ihåg att jag inte vill se filmer samma helg som de har premiär. För mycket folk, för mycket prassel, prat och störande moment. Att folk inte bara kan vara tysta!... som jag.

Söndagen blev snudd på stressig. Städa lite mer, baka lite mer, laga lite mer lunch, leka lite mer, duscha, byta lite fler blöjor och söva lillen en gång till. Sen var det klimax kl 15 då Elliot fick besök av tre av sina kompisar (och deras föräldrar) från föräldragruppen. Försenat 1 års kalas. Mycket trevligt trots att alla barn va precis nyvakna och lite kinkiga till en början men efter hand tiden gick blev de desto tuffare. Kul även för mig att träffa de andra mammorna igen. Det var ju ett tag sen då jag för tillfället är familjeförsörjaren och spenderar mina dagar på arbetet. I sista sekund slängde jag ihop en barnvänlig ormtårta... inte den estetiskt vackraste men Elliot och ungarna tyckte i alla fall att den va smaskens. :)



Någon av mammorna kom på den mycket trevliga idén med en "mammamiddag". Så den 5 mars ska vi träffas på Arena för att käka en bit mat och prata strunt, utan barn. Misstänker dock att det mesta struntpratet kommer bli om barn, men det gör inget. Vi får ju prata utan att bli avbrutna. ;)

Dags att knyta sig så man orkar med ännu en arbetsvecka. Misstänker att det inte blir 8 timmars oavbruten sömn inatt då lilleman redan hostat en hel del sen han la sig vid sju-snåret. Natti natti...

Inga kommentarer: