tisdag, april 21, 2009

Miljonär?

Jag var på apoteket tidigare ikväll och köpte nässpray. Betalade för en gång skull kontant och fick lite mynt tillbaka i en sån där myntapparat. Slängde ett öga på mynten innan jag skulle stoppa ner dom i fickan. Men det va nåt som inte stämde. Tittade närmare på enkronan och trodde Apoteket hade gett mig en polett (hur fanken stavar man till polett? pollett? polet?) tillbaka.

I ett kort ögonblick hoppades jag att det skulle vara en sällsynt peng som var värd myyycket pengar, minst lika mycket som den där nyrika Karlstadmiljonären vann.

Jag var tvungen att kolla Riksbankens hemsida för att se om det stod något där och visst gjorde det det. Enkronan jag fick är en helt vanlig enkrona, fast av 2009 års modell. Den ser ut så här:




Tydligen symboliserar ränderna havet mellan Sverige och Finland. Varför kan man undra...

Inga kommentarer: