onsdag, mars 26, 2008

Barnmorskorna

Har precis sett färdigt första avsnittet av Barnmorskorna på tv. Vilket bra program!
Jag grät floder av att se alla nyfödda bebisar. Jag tror jag vill byta jobb!!

Men först längtar jag till juni och vår nästa förlossning. Smärtan skrämmer mig inte ett dugg trots att jag med största sannolikhet sa att jag aldrig mer skulle föda barn strax innan Elliot kom ut. Det är ju samtidigt det som är så otroligt häftigt. När bebisen väl är ute så försvinner smärtan bums. Jag hade dessutom inga eftervärkar alls.

Både Barnmorskorna och Sjukhuset har varit riktigt lärorikt också. Jag har fattar saker på ett annat sätt nu, med en förlossning i bagaget. Jag minns inte så mycket av vad barnmorska och undersköterska sa under förlossningen eftersom förloppet var så snabbt och otroligt intensivt hela tiden. Gav de mig några instruktioner eller så? Jag minns inte, men efter att ha sett dessa två program så har jag lärt mig att inte skrika ut smärtan under krystningsskedet. Om jag nu gjorde det, som sagt, jag vet inte. Förhoppningsvis kan jag vara lite mer närvarande vid nästa förlossning. Nu när jag vet vad som väntar.

Det är ju inte säkert att förloppet blir lika hastigt nästa gång. Det beror lite på hur förlossningen börjar. Om det börjar med vattenavgång så sa vår barnmorska i princip att det bara är att åka in på en gång. Om det däremot börjar med värkarbete så behöver det inte gå så fort som förra gången. Spännande!

Det är också rätt fascinerande hur olika alla förlossningar är. Både de som man har sett på tv och de som man har hört om av tex de andra mammorna i föräldragruppen. Vissa förlossningar som jag sett på tv känns helt avlägsna. De när mammorna har "långa" uppehåll mellan värkarna och kan föra en normal konversation däremellan. Det känner jag inte alls igen. Jag hann ju knappt avsluta en värk innan nästa kom. Sen de som är bedövade under krystningsskedet och inte verkar känna något alls mer än lite tryck nedåt. Helt främmande för mig. Det ser ju inte så farligt ut att krysta ut en bebis då men jag går nog ändå på samma linje igen, ingen smärtstillande medicin förutom lustgas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig om att det är grymt coolt att se programmet nu när man har en förlossning i bagaget och en att se fram emot... Gråter lika mycket som dig! *ha ha*