måndag, juli 28, 2008

Bloody monday!

Idag tror jag bestämt att båda barnen har avverkat sin skrik-dos för resten av veckan, minst!

Det började ganska bra, E sov till kl 9. Kan ju bero på att han somnade kl 22 igår, i bilen på väg hem från en grillkväll hos kompisar på landet. (Jag vill också bo i hus, på landet) Tror bestämt W sov ganska bra också. Jag minns inte att jag va uppe och gick nåt med honom i natt iallafall.

Lägenheten förvandlades ganska snabbt till bastu idag. Varmaste dagen på hela sommarn. Ingen cirkulation på luften. Fläkten hjälpte liiiiite. Barnen mår INTE bra i värmen. Det va så gnälligt på förmiddagen. W ville inte ligga själv någonstans och absolut inte sova. Han kokade väl som vi andra två. Efter en sen, enkel lunch (för E) fick jag nog. Jag försökte packa ihop oss för en eftermiddag någon annanstans men E var mig i hasorna hela tiden med ett ihållande tjut. Vi kom iväg till slut efter jag nästan börjat grina flera gånger. Värmen och amningshormon gör nog sitt.

Halleluja för AC!!!

E va trött och somnade ganska snart i bilen, W likaså. Själv pustade jag ut och åkte till Max drive-in och köpte mat. Sen våldgästade vi mormor och hennes "svala" lägenhet. Tog en promenad ner till Ruds centrum och köpte glass. En Piggelin till E och en strut till mig. Vem tror ni åt vilken glass? Piggelin är ju också gott...

Med en trött E gick vi hemmåt, W krånglade och ville inte ligga snällt och sova. E fick några trötthetsutbrott på vägen när det inte blev som han ville. Snutte, tutte och åka vagn rådde bot på det. Pust. När vi nästan är vid bilen börjar W tjuta, han vill ha mat. Happ, upp till mormors lägenhet och mata W. Rapa. Nu då? Nu åker vi hem. Inte då, då passar E på att bajsa. Byta blöja och sen iväg. Äntligen... T hade maten färdig en timme före vi kom hem. Klockan var sent och E jättetrött, svettig och solkrämig. Ett snabbt avsvalkande bad är bra, tänkte jag. Dumt av mig att tänka så...

E ramlade i badkaret. Slog i framtänderna i badkarskanten. Blodet forsade, E stortjöt. Försöker få en glimt in i munnen. Tänderna sitter inte som de brukar! Det är inte lätt att räkna E's tänder i vanliga fall. Panik inombords. Försöker lugna E. Ropar på T, ring nån, fråga vad vi ska göra. Tack och lov sover W trots E's stortjut. Sitter och tröstar länge på toa. Han gråter och gråter. Det ser konstigt ut i över tandraden. Får inte röra.

T har pratat med rådgivningen. Jag tänker - åk till jourtandläkare eller nån som kan hjälpa stackarn som storgråter - tanten säger - Alvedon, håll koll de närmaste timmarna om han somnar, ring tandläkarn imorgon. Men hallå! Min sons tänder är felställda, är det allt vi ska göra?! Ge alvedon? (några timmar senare så känns tantens råd okej, finns liksom inte så mycket att göra)

E har lugnat sig och vill gå iväg själv. Han är trött och snubblar till när han är på väg ut ur badrummet, slår pannan i dörrkarmen. Stackaren. Mera gråt, mera ont, mera trösta. Sätter på Teletubbies och sätter oss i soffan. Försöker få i honom Alvedon. Ren, flytande alvedon går inte ner. Blanda, blanda, blanda. T fixar smoothie. Mm... det går ner... när han får pröva att dricka den med fyra sugrör i olika färger. Lägger sig i "välling-positionen" i soffan. Men han kan ju inte suga ur flaska med lösa tänder. Får sitta upp och dricka vällingen ur vällingflaskan med sugrör, det går bra. Får snutten, letar febrilt efter tutten... för den hänger ju i princip ALLTID ihop med snutten. Blir ledsen igen. Sitta hos mamma, bli tröstad. Lugn.

W blir hungrig/varm/bajsnödig och gråter. T bär och försöker lugna.

Provar att lägga ner E i sängen. Han är supertrött. Går bra tills han ställer sig och ska bita i kanten, som han ibland gör. Ser att han gör det i mörkret precis innan jag stänger dörren. Han gråter. Det brukar han ibland men sen brukar han tystna fort. Inte nu. Gråter mer, annan gråt. T tycker jag ska vänta. Mamman i mig kan inte vänta, går in. Ser direkt mörka fläckar på lakanet, tänder lampan, blod! Han har slagit upp något i munnen igen. Lilla plutten.

Ont ont ont i mammas bröst.

Torkar blod, tröstar, tittar på mera Teletubbies, är lugn till slut. Tröttare än tröttast men somnar inte. Lägger ner i sängen igen. Letar efter sina tuttar. Inga där. Jämmer och gråt. Somnar till slut, utan tutte men med snutten.

Hoppas, hoppas, hoppas han inte vaknar och på nåt sätt slår i tänderna igen. Förmodligen så kliar det eller nåt i tänderna för han försökte bita mig i armen när jag bar på honom. Inte bus-bita som han försöker ibland när han är uppspelt utan bara sätta tänderna i armen liksom. Jaja... imorgon ska vi ringa tandläkaren. Får se vad de säger. Han har iallafall slagit ut en bit av ena framtanden och de sitter som sagt inte jämt längre så en av tänderna är nog intryckt eller så.
När E äntligen sov var det dags för nästa barn. Amma W tills han somnade i bara blöjan. Fastklibbad mot min mage. Trixade in en handduk mellan oss. Lyfte försiktigt över honom till sin "säng" (en ö i T's och min säng). Brukar gå bra ibland, brukar gå åt skogen ibland. Nu gick det bra. Skönt!!

Plockade undan lite av det värsta, sköljde blodiga handdukar och sängkläder i kallvatten, tog en dusch... bloggar... borde sova... besparar er de blodiga bilderna på E's nuna och lägger istället in denna från glassätandet tidigare idag:


Åsså ett på W också, från häromdagen...

Han har föresten börjat skratta lite när man fånar sig... :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch - det värker i fasters hjärta också! Krama E från mig! /Å