lördag, maj 17, 2008

Madawhoha? Not whoha -Gascar!

Dagen började bra, inga spyor under natten. Lite vatten, lite kolsyrelös coca-cola, lite kex verkade få stanna kvar i lilla magen. Efter "frukost" blev det lite värre. Lite vatten, väldigt lite vitt bröd, och en smakportion med risgröt med havre lade upp för en rejal spya. Eller rättare sagt tre rejäla spyor. Två klädbyten och en dusch senare ligger E ihopkurad på vardagsrumsgolvet och sover till ljudet av filmen Madagaskar. Den engelska varianten som är bäst. Vi körde igenom den svenska dubbningen igår och den suger verkligen.


Ja, jag vet, vi behöver verkligen städa...

Vi har provat följande i matväg:
-Fruktdrink. Äpplejuice, banan och hallon mixat ihop.
-Vatten
-Utvispad cola
-Vitt bröd
-Smörgåsrån vete
-Risgröt

Allt kommer upp, det hör väl sjukdomen till men det är jäkligt jobbigt. 4 tvättmaskiner igår, en hittills idag. Jag kan ta jobbet som hör till men att behöva se sin son gråta och gnälla för att det är jobbigt och gör ont i magen är skitjobbigt, speciellt när jag inget kan göra utan det bara är att vänta på att det går över.

Pappa fick matleverans igår, en kebabtallrik med ris. Svårt att smyga med den när lillen är på mej som en igel när han är sjuk. Han fick snällt sitta och titta på när pappa åt sin goda mat och själv fick han en matsked vatten och ett torrt kex. Tortyr för honom men jag hade inte ätit nåt alls förräns 18:00 och började tappa medvetandet och huvudvärken hade kommit för att stanna över natten. Allt är lättare när man är två föräldrar.

Mitt nya vapen mot magsjukan är te. Ljummet te ska bota min sons magsjuka, det har jag bestämt.

Hur föräldrar som har sjuka barn ofta eller jämt orkar med detta är för mej ett mysterium. Visst måste man orka, det hör liksom till, men jag känner mej som en riktigt dålig människa för att jag misströstar efter bara en dag med spyor. Det kunde varit värre, det kan det alltid. Men det är en klen tröst...

1 kommentar:

KlaramedK sa...

Nu kom jag på vad som kan funka! Fick tipset när min 1-åring hade diarre´i en vecka.

-Rivet grönt äpple, skala först och riv så det blir långa trådar, finrivet äpple. Trådarna kommer sedan att absorbera vätska i tarmen...och vätska behöver de ju, ca 8dl/dygn och 0,5 extra vid varje spya eller vattnig avföring

-koka morötter och mixa med vatten (inte kokvattnet dock för det innehåller en massa nitrit som de kan få ont i magen av) så mixa med vanligt vatten till en morotssoppa och ge i små omgångar, sked eller drickmugg.

dessa råd kom från en sjuksköterska på vårdguidens sjukvårdsupplysning, och hon var från värmland och det var de bästa/de enda råden som funkade trots x-antal samtal!!

Och man får visst beklaga sig när det är såå mycket spya som du får ta hand om! Kämpa på!

hälsningar
/klara