fredag, maj 16, 2008

Ni får komma hem..

..en annan dag. För storebror är sjuk. 05:30 vaknade pappa av en tilltagande gråt och klagosång. Brukar normalt vänta lite innan jag går in till honom för det kan gå över och jag kan få sova i två timmar till. Men klagosången bara ökade i intensitet så jag fick gå in till storebror Elliot och se vad som stod på. Kräk stod på. Massor med kräk. Hela sängen var nedspydd, lakan, kudde, filtar, spjälskydd och så förstås storebror själv. Varför bryter inte kroppen ner majs? Vad är det i majsen som gör den så svårsmält? Och varför är den så god om den nu inte ska gå att smälta? Storebror åt massor med majs till kvällsmat...

Som om det inte räckte med storebrors säng så har han spytt ner ett antal handdukar, pappas säng, mammas täcke, frukostbordet, pappa mm. Har försökt ge vatten men det kommer upp lika fort som det går ner. Vi lugnar oss med foderintaget en stund, hoppas magen lugnar sej lite.

Inte lätt att hantera detta med magsjuk 1-åring. Han är rädd och mår dåligt men blir snabbt pigg efter kräkningarna. Pappa försöker städa upp men det är svårt att hålla ordning på en 1-åring som vill välta blomkrukor, kasta fjärrkontroller, leka med eluttag etc etc samtidigt som sängen ska bäddas, disken diskas, tvättmaskinen startas osv. Och sen samtidigt sköta handhygien för att inte sprida eventuell smitta vidare är inte helt lätt. Frida har handspriten på sjukhuset, skulle behöva den här nu.

Grädden på moset vore om jag blev sjuk nu. Kännermej lite yr och knasig men det kan bero på att jag itne fått någon frukost. Vår frukost blev avbruten av en spya.

Så ni får stanna på sjukhuset nån dag till. Tråkigt, för jag saknar er och jag tror ni vill hem och äntligen slippa sjukhuset.

Tips på hur man hanterar kräksjuka barn mottages tacksamt. Kommer få boka en tid i tvättstugan mycket snart känner jag, det fanns ettlitet lager med sängkläder i tvättkorgen innan sjukdomsutbrottet och nu lär den svämma över...

Edit 12:17 - ny är soffan nerspydd också. Tur man har tvättmaskin. Synd att soffan inte går in i den. ;)

/Thomas

1 kommentar:

KlaramedK sa...

Ojoj, låter inge vidare. har bara erfarenhet av diarrér hos 1-åring....och majsen den kommer ut ej nerbruten där med!

jag brukar distrahera min kotte med någon grunka, kan vara förpackningen till cocktailtomater eller äggkartonger eller något annat han inte lekt med tidigare/på länge...

varför skall de vara pigga och sjuka oxå?!