söndag, augusti 10, 2008

Chokladchipsmuffinsrecept

Lagom lång rubrik va? :)

2 ägg
2 dl socker
50 gr margargin/smör
1 dl mjölk eller vatten
2 1/4 dl vetemjöl
3/4 del kakao
125 gr mörk choklad, hackad
1 ½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker pösigt.
Smält smöret, häll i mjölken och koka upp.
Rör ner den heta vätskan i äggsmeten.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Häll ner i bunken.
Rör smeten slät, men så lite som möjligt.
Rör försiktigt ner den hackade chokladen.

Låt smeten försiktigt rinna ner i smorda och bröade formar.

Grädda i 210 grader i 18-20 min.

Enligt mitt recept ska det bli 6 st, då behöver man stooora muffinsformar. Jag har en muffinsplåt för 9 st och det blir precis lagom. Men då får man även ha inne lite kortare tid.

2 kommentarer:

KlaramedK sa...

ojojoj, det där skulle jag ju läst före jag bakade "choklad muffins med knappar i" i eftermiddags!! =)

Frida sa...

Mmm, testa detta recept, det är jättegött som vi säger här i Värmland. :D