tisdag, april 08, 2008

Liten prins

Vår lilla storebror är en fantastiskt härlig liten kille. Han älskar att springa runt i sin badrock efter badet med rumpan bar och med huvan på. Ärmarna är lite för långa än så länge men dom springer han runt och fladdrar med. Överlycklig. Det är så underbart att titta på när han är så där glad.

Ikväll kom han i säng sent och hann nog inte riktigt somna in ordentligt innan T började diska. Det brukar inte vara några problem men ikväll blev han ledsen så T gick in till honom en stund. Trodde han somnat, smög ut och lillkillen börjar stortjuta igen. Sen tystnade han för att tjuta lite till och så höll det på en liten stund. Till slut gick jag in. Då hade stackarn tappat snutten på golvet utanför sängen. Han stod upp och kika ner på snutten som låg onårbar på golvet nedanför. Han fick den, gosa in den vid kinden och stod och krama mig en liten stund. La sig ner men hade ingen ro. Satte sig upp. Jag stod och hängde på spjälsängsräcket och blundande med ena armen hängande ner i sängen. Han är alldeles tyst, ställer sig upp. Jag smygkikar på honom. Han tittar på mig. Han håller i snutten och med samma hand närmar han handen mot mitt ansikte. Sakta, sakta. Rör jätteförsiktigt vid min kind. Som för att känna om jag verkligen är där eller om han drömmer. Han gör så några gånger innan han lägger sig ner igen, somnar och jag kan smyga ut. Vilken goding han är!

Själv börjar jag få lite ont i halsen och näsan börjar bli täppt. Inte roligt alls. Ungefär vad T har haft sen förra veckan. För att motverka en ev förkylning sköljde jag näsan ikväll. Fick tips från företagshälosvården om de här näskannorna. Riktigt bra tyckte hon. Aldrig fel att testa tänkte jag och inhandlade en plastkanna på hälsokostbutiken. Nu återstår att se om det går att mota Olle i grind. Har använt den en gång i veckan de senaste två veckorna men nu ikväll sköljde jag en extra gång. Enligt instruktion kan man skölja så ofta som varje dag, morgon och kväll. Lite väl ofta kanske, det tar ju ändå en liten stund. Men, nu kan jag andas obehindrat genom näsan iaf. Det är skönt!

Vi var även till barnmorskan idag. En månad sen vi va där sist. Magen hade växt lite grann men ligger lite under kurvan nu. Inget att vara orolig för sa hon, så det är jag inte. Känns som om lille Luke är mycket livligare i magen än Elliot... eller så kommer jag bara inte ihåg. Jag kommer iaf inte oroa mig. Storleken på magen nu och när jag gick med Elliot skiljer sig bara lite grann. Med Elliot i vecka 28 mätte magen 27 cm och nu i vecka 29 mäter magen 26 cm. Liksom Elliot ligger Luke i beredskapsläge med huvudet neråt redan. Dock poängterade bm att barnet fortfarande kan snurra runt hej vilt ett tag till. Det märks vid nästa kontroll om en månad.

Nu ska jag inta horisontalläge för natten. Gonatt!

Inga kommentarer: